Anne Beate Andersen og Eilen Egeland

Et prøveprosjekt

I vinter bestemte skolen at vi skulle satse på å få i gang en skolehage. Elever og ansvarlig lærer i arbeidslivsfag fikk i oppgave å planlegge og drive dette prosjektet. Det ble en stor oppgave som krevde både tålmodighet og mye forarbeid. Jorden var ganske livløs og inneholdt mye ugressfrø fra de foregående årene, så en viktig oppgave var å tilføre jorden nok næring. Det ble blandet inn både kugjødsel og tang i jorden og det ble fjernet masse ugress og småsteiner.  De yngste elevene plukket dessuten meitemark rundt på eiendommen vår og flyttet disse til skolehagen.

Plantekart ble laget, frø ble kjøpt inn og fordelt på de forskjellige klassene til forkultivering. Flere lærere benyttet dette til sin undervisning og forsket på frøenes spiring og andre spennende ting. Særlig viktig var det å etablere en biehage, siden insektene våre er truet og trenger så mye hjelp de kan få for å overleve.

Fra skisse til virkelighet

Allerede i løpet av våren begynte det å spire og gro i hagen og da skoleåret nærmet seg slutten ble vi litt bekymret for om plantene ville overleve sommerferien. Vi fikk laget et vannningssystem som vi håpet fikk stå i fred når skolen var på ferie.

Overraskelsen var stor da vi kom tilbake i august og så hvordan hagen hadde vokst! Poteter, gresskar, sukkererter og squash, mais, bønner, gulrøtter og løk. Erteblomster, tagetes og solsikker rammet inn hagen. Likevel var det mest oppsiktsvekkende den nydelig biehagen som summet av liv. Elevene kan nå se med egne øyne at det arbeidet vi la ned i vår, har lønnet seg.

Høste fruktene

Nå er det tid å høste og smake på alt det som hagen har å by på. I mat og helse bruker vi så mye vi kan av grønnsaker og urter. En foreldre fortalte at barnet hennes ikke likte gulrøtter, men nå har det endret seg og barnet spiser gulrøtter fra hagen. De yngste elevene har nesten vært de ivrigste til å arbeide i hagen og vi ser hvordan de lærer og tar inn kunnskap i dette flotte uteklasserommet vårt. Kanskje er en viktig frukt av skolehagen er at noen har lært mer om hvordan vi kan være mer selvforsynt i fremtiden. Dessuten har våre nærmeste naboer fått noe fint å se på denne sommeren, det er jo en flott bonus. Nå skal det lages insektshotell som skal henges opp i hagen. Det blir spennende å se om vi får noen leieboere gjennom høsten og vinteren!

Kortreist mat

Elevene i 9. klasse har blant annet laget grønnsakskarbonader som inneholder både gulrot, løk og poteter fra hagen. Under ADRA-uken brukte vi oregano og timian i den hjemmelagde tomatsuppen som vi serverte til hele skolen. Etterhvert som vi trenger poteter, urter eller andre grønnsaker til matlaging, er det veldig fint å bare kunne gå ut i skolehagen og skaffe det vi har bruk for rett fra jorden. Vi håper skolehagen har kommet for å bli!